Rusya'daki İlk Büyük Sergisiyle Murakami

02-10-2017

Takashi Murakami, Rusya'daki ilk büyük sergisini Garage Museum of Contemporary Art'ta gerçekleştiriyor. 1990'ların ortasından günümüze kadar, Murakami'nin sanat kariyerini geniş bir zaman periyodunda ele alan ve 29 Eylül'de kapılarını açmış olan sergi, 4 Şubat 2018'e kadar devam edecek.

Japon kültüründen çalışmalara, ilk kez bu kadar geniş bağlamda yer veren, “Under The Radiation Falls” isimli sergi, Murakami'nin Doğu ve Batı geleneklerini yaratıcı bir biçimde birleştirmek ve sorgulamak için yarattığı uzun vadeli projeye saygı duruşu niteliği taşıyor.

Her biri Murakami tarafından resmi ya da semantik olarak incelenmiş belirli bir olguyu ele alan beş bölümden oluşan bu sergi, sanatçının Japon kültürü ve kamu bilincinin nüanslı yönleriyle ilgili sorularını, yüksek ve düşük kültür arasındaki hatları bulanıklaştırarak, birleştiriyor. Çeşitli medyaları sürekli bir görüntü akışına dönüştürüyor.

“Under The Radiation Falls”un birinci bölüm olan “Geijutsu (芸術, Öğrenme ve Teknik)”da sergilenen tablolar, resimsel alan ve sanatçının zanaat konusundaki fikirleri üzerine odaklanmakta. Klasik bir Nihonga ressamı olarak eğitilen Murakami'nin çalışması, kısmen bir imge düzlüğü ve sanat tarihçisi Nobuo Tsuji'nin (Lineage of Eccentrics: Matabei'den Kuniyoshi'ye, 2012) "tuhaflık" dediği geleneksel Japon boyamasına dayanıyor. Japon ressam geleneğinin ekspresyonist yönüne odaklanıyor. Bu bölüm aynı zamanda sergide tekrar edecek bir temayı da tanıtmakta: günlük rutinin ve geleneksel emeğin önemi, gravür ve resim yapma, seramik veya suşi yapımı.

İkinci bölüm olan “The Little Boy and Fat Man”, Murakami'nin Ağustos 1945'teki sembolizmi araştıran “Little Boy” (2005) projesine ve Hiroşima ve Nagasaki bombalamalarının Japon görselini dönüştürme biçimine, yani savaş sonrası kültüre karşı oluşturduğu bilinci yansıtıyor. Yeni bir duyarlılık için başlangıç noktası olarak bir felaket: kıyamet görüntülerinden, gerçekliğe doğru bilinçli bir kaçışa kadar her şey... Sergi bu bölümde, anime ve manga arasındaki görsel şiirler ve tarihi belgeler üzerinde duruyor. Garage'daki sergi, Murakami'nin en eski enstalasyonlarından olan ve Ağustos 1945 olaylarını inceleyen olağanüstü çalışması “Sea Breeze”e (1992) yer veren Avrupa'daki ilk sergidir.

Serginin üçüncü bölüm olan “Kawaii (Cawaii)”, Murakami'nin çalışmaları ile çağdaş Japon kültürünün ayrılmaz bir parçası olan kawaii (sevimlilik) estetiği arasındaki kesişimleri araştırıyor. Serginin bu bölümünde, Pokémon ve Hello Kitty gibi dünyaca ünlü karakterleri içeren manga ve animeler; çeşitli enstalasyonlar (oyuncaklarla dolu bir ayna bölgesi gibi); Murakami'nin 2013 yapımı sinema filmi “Jellyfish Eyes”ı gösteren bir oda; ve filmin animasyon karakterleri için hazırlık modellerini sergileyen bir alan yer alıyor.

Dördüncü bölüm olan “Sutajio (Stajio)”, Murakami'nin stüdyosunun yapısını inceler. Sergi, sanatçının asistanlarının sergi enstalasyonu sırasında çalıştığı “fabrika”sının bir yeniden canlandırmasına da yer veriyor. Bu bölümde Murakami'nin stüdyosunun geçmişi ve arşiv malzemelerinin kullanımı yoluyla bir dizi eserin üretilme süreci sunulmakta. Ayrıca, kurulum ekibinin isimleri, fotoğrafları ve çalışma takvimini içeren bir tahta da bulunmakta. Bunun yanı sıra, “ıslak stüdyo”, genç Rus sanatçıların Murakami'nin resim tekniklerini öğrenmeleri için bir alan sağlıyor.

“Hayalet Bölüm Asobi & Kazari (遊び & 飾り)” isimli beşinci bölüm ise, müzenin sergi alanları dışındaki pek çok mekanına yayılmış olup, Murakami'nin çalışmalarındaki eğlenceli yönü ve Japon sanatı geleneğinde kök salmış dekorasyon ve desenlere olan ilgisini sergiliyor. Müze alanına giren bu parazit süslemeler, Garage'daki kafe ve kitapçıdan, binanın cephesine kadar devam ediyor.

Garage'daki sergi, Kanazawa'daki 21st Century Museum of Contemporary Art, Tokyo'daki Mori Art Museum'ın koleksiyonlarından ve çeşitli özel koleksiyonlar toplanarak bir araya getirilmiş, Murakami'ye ait 80'den fazla resim, çizim, baskı ve film sunuyor. “Under The Radiation Falls” sergisinde ayrıca, Pushkin Devlet Güzel Sanatlar Müzesi'nden alınan Moskova'nın geleneksel Japon gravürleri ve tabloları, Murakami'nin stüdyosundan çeşitli eserler ve Hiroşima Barış Anıtı Müzesi'nden alınan manga örnekleri de yer alıyor.